Tag Archives: tamrat layne

Tamrat talks politics again; should we trust him?

Former Ethiopian leaders are breaking their silence. Colonel Mengistu Hailemariam, who for the last 22 years has been living in exile in Zimbabwe, spoke about his encounters with the late South African President Nelson Mandela.

From that interview we learned: Mengistu handed a $100,000 check to the anti-apartheid icon shortly after his release from prison; the colonel is still mad at former Soviet Union leader Mikhail Gorbachev for telling him to seek peaceful alternatives to the insurrection; he has a good grasp of the southern Africa political dynamics. The septuagenarian also speculated that the reason Mandela didn’t visit Ethiopia after TPLF/EPRDF assumed power was because he didn’t want to see a divided Ethiopia from which Eritrea separated. Suffice to say evidence was in short supply.

tamrat-layneDays earlier, the born-again Christian Tamrat Layne talked at length with the Australian public radio Special Broadcasting Service (SBS) host Kassahun Seboqa.

Both interviewees are thousands of kilometers away from their homeland in the true “spirit” of African leaders who can hardly walk their streets after they are booted out of office. That said, both should be commended for being gracious enough to share their side of the story.

Fall from grace

Tamrat Layne was Prime Minister of Ethiopia when rebel forces unseated the military regime in 1991. Initially the post of the PM didn’t matter at all. Then with the ratification of the 1995 Constitution, Tamrat was pushed to the deputy premiership as the ever shrewd Meles took his position.

After his relegation to irrelevance, the last time we heard from him was when in an emergency session Meles briefed the Parliament about the “repetitive ethical misconduct” his deputy committed while in office. “My Party decided that I am not capable of discharging my duties and responsibilities. In open discussions I held with fellow party comrades, I came to realize the mistakes I made while in leadership was unbecoming of me,” Tamrat told s stunned nation.

“I fully comply with the measures taken and I support the Party’s decisions and I want this House to allow me to resign my position.” The House cheerfully fulfilled his wish. That opened the next chapter of his life which lasted longer than his stint in the mountains of northern Ethiopia. By confessing his sins right there and then, he might have thought of saving some skin. That was never meant to be!

Tamrat is obviously a different person now. Seems to have found solace or a hideout (depending on how you look at it) in religion. Ever since his “redemption”, he devotes his time to the family he missed so much in the dozen years he was away from them. The father of two is currently living in the United States.

Coming back to the hour long interview, it is safe to say there was nothing groundbreaking. The talk of writing books serves to show his importance than the significance of the content of his work. After all, ANDM was a mere pawn in the TPLF politics and as such has no life of their own.

Talking legacy

As if we are not tired of the talk of legacy, now Tamrat has his own. One might think the legacy he left behind in the five uninspiring years may be as impressive as that of the last President of the country, Girma Wolde Giorgis.

Nope! He is not ready to settle for less. “For the first time in (Ethiopian) history religious equality was granted under EPRDF rule on my watch. I signed the document,” he declared. When the radio host challenged his assertion, Tamrat reiterated: “Under Dergue there was no religious equality. For example, Protestant religion was outlawed. Protestants used to be persecuted, imprisoned, banished, killed. Everybody knows that.” It is not clear whether he had foreseen his own conversion to that church. Tamrat might have presented himself as the champion of religious freedom in Ethiopia by telling the story to the laity of the U.S. mega churches where he makes occasional appearances.

To give the devil his due, the Dergue regime soon after the overthrow of the Imperial regime, not only declared the separation of Church and State but subsequently made the three Muslim holidays public holidays.

As Mengistu Hailemariam claims not to have killed a single individual to these days in the face of scores of evidences, Tamrat insists that he has not stashed away public money. He wants the public to believe the stories of the millions of dollars he was accused of embezzling were mere fabrications. Tamrat told the interviewer that the Government tried in vain to recover them.This begs the question: what was the “ethical misconduct” for which Tamrat himself confessed in public?

On a positive note, Tamrat deserves respect for apologizing to the former Dergue officials. In the days when he was flying high he said: “These people were not supposed to be alive by now.” Now they are all free. While the apology could have served its purpose if delivered in person, entertaining the idea by itself is no mean feat. He should also consider himself lucky to have made it thus far in the treacherous politics of Ethiopia where he miserably failed to make a mark.

Advertisements

VOA Amharic walking a tight rope

Originally posted on May 31, 2011

Voice of America’s relationship with the Ethiopian authorities has been a rocky one. For over a decade, after the TPLF (Tigray People Liberation Front) ascension to power VOA was hardly a major source of news for many Ethiopians. It was all good and nobody bothered the Washington D.C. based broadcaster.  Jamming and filtering were not even in the vocabularies of the authorities in Addis.

voa-logoWith the clampdown of the Ethiopian private press in the mid 2000s, the public suddenly turned to VOA to get unadulterated news as was back in the cold war years, when a vast swath of population from Central America to the Ural Mountains lent an ear.

While VOA broadcasts to the Horn of African country in the three languages of Amharic, Oromiffa and Tigrigna, the Amharic service is the focus of most of the scrutiny. The government’s spokesperson Mr Bereket Simon refuses to give interviews to the Amharic section preferring the Tigrigna Service. It seems either VOA’s policies vary from language to language or the authorities at Arat Kilo lack clear policies towards the Station.

VOA Amharic has been through rough times particularly in the past couple of years. About five of its journalists have been accused of treason and genocide by Ethiopian regime until pressure from the State Department forced the prosecutors to drop the charges.  Even before that, one of VOA Amharic correspondents in Addis Ababa has been seriously attacked by ruling party henchmen. But that was only the beginning. The rulers decided to jam both the radio station and their website.

Last September the Prime Minister (PM)  told an audience gathered at  Columbia University in New York ,  “VOA Amharic service happen to be dominated by people who are associated with the previous regime, ”  he went on to conclude,  “VOA is not welcome to broadcast in Ethiopia.”  There was no pretense about democracy or the rule of law. It was a characteristically in- your- face kind of talk.

For the record, the so called Ethiopian Constitution the PM wrote back in 1994, with a little help from the late Kifle Wodajo, has a line that reads: everyone has the right… to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print… the article goes on like that with all beautiful bells and whistles.

Politics of accreditation

While VOA has two Amharic correspondents based in the Capital, it also has regional stingers. At the moment there is only one regional correspondent that covers – for the most part – the Tigray Regional State. In the past there were also occasional reporters. But now it seems the authorities have refused to renew their accreditation.  No official explanation has been given so far. One of the stingers has waited for so long in vain that he decided to vent his ideas as a contributor.

Accreditation has become an effective instrument of controlling the foreign media. The Bloomberg correspondent in Addis Mr Jason McLure was detained for days but fearing further repercussions he decided to keep silence about his ordeals.  Otherwise it could have cost him denial of accreditation. Even in one of his recent articles entitled “Why democracy isn’t working” he preferred to shun that issue.  The BBC correspondent Umam Diak has also shared the same fate. She chose to get solace in the old Ethiopian adage: silence is golden.

But for the contributor of “Life in the Village“(Hiwot Bekebele), as it turns out, the story is a bit different. He is the correspondent of choice for the authorities. His most important credentials: he cut his teeth in the TPLF armed struggle.  He is also the beneficiary of the subsequent perks that come with becoming member of the ruling party including a degree from the Civil Service College which mints top level cadres. If the authorities in Addis were to be promised correspondents like him, the beef with VOA would have long faded.

Pressure everywhere

From what can be observed VOA is succumbing to the pressures of the government that pours millions to lobbyists. According to some data, the DLA Piper lobby firm was paid $ 50,000 per month from the pockets of Ethiopian peasants over several years. Other lobby firms were paid millions from starving Ethiopians. That seems to have bore fruit now. The pressure is evident in the latest news reports from VOA Amharic. One particularly sounded like the show trials of the Stalinist era, the ideology of which TPLF inherited.

Residents of the northern Ethiopian town of Mekelle whose houses have been demolished by the City Council were presented to be happy when their houses were torn down.  Sound bite after sound bite they were confessing their transgressions and incriminating themselves. That kind of reporting is not new for Ethiopian state media though.

It dates back to the mid 90s when the then PM Mr Tamrat Layne (at the time the current PM was the President with executive power) went on ETV  to confess his conduct unbecoming by saying he has been advised several times not to engage in corrupt practices but he couldn’t “listen”.  After that scores of people have confessed on same national media about their terrorist plots, about their plans to bring down the “constitutional system”, and the ammunition they used and all.

Ordinary Ethiopians are used to that kind of reporting that it barely surprises anyone. When those kinds of reports are making their ways to the news rooms of VOA that becomes a concern.  VOA might be appeasing the Ethiopian authorities by compromising their standards.

The pressure on VOA goes beyond principles. In many occasions it becomes personal. In a press round up discussing the ups and downs of the past year, one of the producers was lamenting about her inability to attend to the burial of her mother. She didn’t go into the specifics.  But she was clearly gripped by the fear of arrest if she landed her homeland.

VOA also silently removed from its Facebook pages those who changed their profile pictures to “Beka” (Enough) signs which was calling for an Arab Spring kind of uprising in Ethiopia.  The regime’s deputy spokesperson hinted about a discussion with Deutche Welle officials about such matters. VOA officials under pressure or on their own judgment have decided to remove those profile pictures just like Deutche Welle.

While they have all the right to protect their web page from being a platform of a campaign of whatever causes, they still need to come forward and explain the situation to their millions of listeners as that clarifies the matters.

VOA is also falling victim to the agenda of the Ethiopian government. Its recent activities are geared towards the promotion of the latest cliché of Transformation and the Millennium Dam in Ethiopia. While it should be commended for some of its insightful interviews from different perspectives, it is also on the verge of falling to the trap of the regime in that the Station is increasingly sounding like the dreaded state media.

In conclusion…

VOA Amharic has to work hard to restore its credibility and serve as a forum for all the different news and views. But compromising their principles in the face of pressures will lead them to lose both their credibility and audience that has taken decades to build. As it stands now VOA looks like the juggler walking on the tight rope. With millions of audience on their side, VOA should not let the forces of darkness prevail up on them.m